PER QUÈ LES PÀGINES SÓN AIXÍ

PER QUÈ LES PÀGINES SÓN AIXÍ

UN DEBAT FONAMENTAL PER ENTENDRE EL DISSENY TIPOGRÀFIC FINS AVUI

JARDI, ENRIC

16,90 €
IVA inclòs
Disponible en stock
Editorial:
EDITORIAL GUSTAVO GILI, S.L.
Any d'edició:
2023
Matèria
Lettering & tipografia
ISBN:
978-84-252-3403-3
Pàgines:
128
Enquadernació:
Rústica

Introducció
L'any 2002 el filòleg, folklorista i historiador de la tipografia Josep Maria Pujol (1947-2012), llavors professor del Màster de Tipografia Avançada de l'Escola de Disseny i Art Eina, em va obsequiar amb un opuscle autoeditat que recollia sis textos, traduïts per ell mateix de l'anglès i de l'alemany, que ara formen part del llibre que teniu a les mans. El va intitular 1803-1948: Les dues tipografies en referència a les dues maneres d'entendre la composició i l'ús de la tipografia que han influït en com componem encara avui la pàgina impresa. El primer text era la traducció de William Morris, seguit de la d'Iwan Tschichold, la de Stanley Morison, la de Max Bill
—juntament amb la resposta de Tschichold (ara amb el nom de Jan)— i, finalment, la de Paul Renner.

Pujol fou qui millor podria haver explicat la transcendència del debat entre els dos corrents aparentment contraris que han influït en la manera d'entendre la pàgina tipogràfica fins avui. La seva experiència pràctica i teòrica en aquest camp, així com el profund coneixement de les biografies dels autors, especialment de Morison i Tschichold, que són el pinyol de la qüestió, l'autoritzaven a explicar-nos aquesta disputa. De segur que ho hauria fet amb rigor i mesura, i amb l'erudició sense pedanteria i la sornegueria sense malícia que el caracteritzaven. Però només ens va deixar un recull que no es va publicar i al qual va posar un títol que parlava de tipografia.

Publicar una obra a la segona dècada del segle XXI amb un títol com Les dues tipografies pot fàcilment confondre el lector. Quan parlem d'un “tipògraf”, depenent de l'època històrica, pot ser que sigui per referir-nos a un punxonista, a un impressor, a un componedor o, ja en el segle XX, a algú que no s'embrutava els dits com Morison, però que estudiava, assessorava o dirigia el disseny d'una nova lletra. Per aquesta mateixa època un tipògraf també passa a ser l'ofici que precedirà els actuals dissenyadors gràfics. Max Bill diu aquí mateix que “la tipografia és el disseny de blocs de text”. Però la realitat és que, avui en dia, quan sentim aquesta paraula, pensem inevitablement en algú que dissenya tipografies en una pantalla d'ordinador. Per aquesta raó preferim parlar de “disseny de pàgina” enlloc de “tipografia”. La pàgina és el tema de tots els textos, fins i tot el d'Eric Gill, que aporta el seu punt de vista sobre el llibre. La tipografia, naturalment, està també present en tots els articles, però el motiu que justifica aquesta obra és la manera com la fem servir i no tant la forma particular de la lletra.

Hem fet aquest llibre per posar a l'abast del lector no només el debat entre les dues maneres de compondre la pàgina, sinó també quatre altres textos que esperem que ajudin a entendre com és la pàgina avui. No només la del llibre, també la del diari, la de la revista, la d'un web o la del cartell. Dels nous textos que s'han incorporat al conjunt que va recollir Josep Maria Pujol (“Un llibre està fet per ser llegit”, d'Eric Gill; “La copa de cristall”, de Beatrice Warde; “Sobre la tipografia”, de Herbert Bayer; i “La retícula i la filosofia del disseny”, de Josef Müller-Brockmann), el de Beatrice Warde és ja de lectura obligatòria a les escoles de disseny. L'anteriorment citat d'Eric Gill i el de Paul Renner, autors més coneguts avui pels seus dissenys de lletra, aporten aquí les seves opinions sobre com ha de ser l'espai de la pàgina. I per acabar hem volgut afegir un text no gaire conegut de Josef Müller-Brockmann, un apòstol del disseny reticular que ha influït en la manera de treballar en disseny gràfic.

Esperem que la lectura d'aquesta tria serveixi no només per entendre millor com hem arribat fins aquí, sinó també per raonar com hauria de ser la pàgina del futur més enllà de les modes de cada moment.

Articles relacionats

  • POR QUÉ LAS PÁGINAS SON ASÍ
    JARDI, ENRIC
    “La tipografía es el diseño de imágenes de texto”, decía Max Bill y, por ello, este es un libro sobre tipografía que habla de diseño de página. De páginas de libros, de periódicos, de revistas, de carteles, de webs... Más bien podría decirse que es un libro en el que la tipografía, de la mano de Enric Jardí, nos acerca al debate entre las dos grandes corrientes históricas sobr...
    Disponible en stock

    16,90 €

  • PER QUÈ LES PÀGINES SÓN AIXÍ
    JARDI, ENRIC
    Introducció L'any 2002 el filòleg, folklorista i historiador de la tipografia Josep Maria Pujol (1947-2012), llavors professor del Màster de Tipografia Avançada de l'Escola de Disseny i Art Eina, em va obsequiar amb un opuscle autoeditat que recollia sis textos, traduïts per ell mateix de l'anglès i de l'alemany, que ara formen part del llibre que teniu a les mans. El va intitu...
    Disponible en stock

    16,90 €

  • CUADERNO DE LETTERING Y CALIGRAFÍA PARA RELAJARSE TODO EL AÑO
    DIRTY HARRY,
    Después del éxito de su Cuaderno de lettering y caligrafía para principiantes, Dirty Harry vuelve con un este libro repleto de ejercicios súper creativos y antiestrés para relajarte todo el año a la vez que disfrutas de tu creatividad. ¿Sabes que, además de divertido, dibujar letras puede ser relajante? Con este cuaderno repleto de ejercicios para cada época del año podrás se...
    Disponible en 1 setmana

    12,90 €

  • LETTERING PASO A PASO
    LADO IGLESIAS, ANA
    La guía práctica y el cuaderno para aprender lettering y caligrafía moderna desde el principio. La guía práctica y el cuaderno para aprender lettering y caligrafía moderna desde el principio. ¡Claro que tú puedes hacer letras como las que ves aquí! Si lo estás intentando y no acabas de ver resultados o simplemente no sabes por dónde empezar, qué materiales usar# ¡este libro e...
    Disponible en 1 setmana

    19,90 €

  • CUADERNO DE LETTERING. PRACTICA CALIGRAFÍA CREATIVA PASO A PASO
    RUBIO,EDITORIAL
    De los creadores de Caligrafía creativa 1, 2 y 3 llega el Cuaderno de lettering RUBIO. Ahora, con más ejercicios y menos teoría. Y es que... no hay mejor manera de aprender que practicando. Hemos pensado que no te vendrá nada mal darle un giro creativo a tu lettering y cambiar la orientación: ahora en horizontal. Pero ¡no te marees! Lo que pretendemos es que te sientas todavía ...
    Disponible en 1 setmana

    16,90 €

  • CUADERNO DE LETTERING Y CALIGRAFÍA CREATIVA PARA PRINCIPIANTES
    GARCÍA-ALMONACID, ALFREDO
    Tu guía para aprender a dibujar palabras de manera sencilla, solo con un lápiz y tu creatividad. ¿Quieres aprender a hacer lettering y caligrafía creativa pero no te animas porque los materiales son costosos y los libros complicados? Este no. Con este cuaderno puedes empezar a practicar el lettering y la falsa caligrafía de una manera muy sencilla, entretenida y solo con l...
    Disponible en 1 setmana

    9,90 €

Altres llibres de l'autor

  • POR QUÉ LAS PÁGINAS SON ASÍ
    JARDI, ENRIC
    “La tipografía es el diseño de imágenes de texto”, decía Max Bill y, por ello, este es un libro sobre tipografía que habla de diseño de página. De páginas de libros, de periódicos, de revistas, de carteles, de webs... Más bien podría decirse que es un libro en el que la tipografía, de la mano de Enric Jardí, nos acerca al debate entre las dos grandes corrientes históricas sobr...
    Disponible en stock

    16,90 €

  • LIFE IS SHO
    JARDÍ, ENRIC
    La crisis dio de pleno en el mundo del diseño, y Enric Jardí no fue inmune a ella. En esa época Enric empezó a publicar en internet una serie de imágenes que le permiten romper con la rutina de los encargos y reflexionar sobre los asuntos que más le preocupan, como el amor, la felicidad o la muerte. Jardí recopila ahora estos pensamientos en un libro de diseño que se parece muc...
    Disponible en 1 setmana

    24,90 €

  • LOOK! DR. MIRÓ
    JARDÍ, ENRIC
    Estàs a punt? Obre els ulls! Observa amb atenció! El Dr. Miró et mostra una sèrie d?il·lusions òptiques perquè posis a prova lavista i el cervell. Imatges que ens enganyen, elements que desapareixen, colors invisibles, figures impossibles? Un munt d?efectes visuals que et deixaran amb la boca ben oberta! ...
    Disponible en 1 setmana

    15,90 €

  • VEINTIDÓS CONSEJOS SOBRE TIPOGRAFÍA
    JARDÍ, ENRIC
    Este es un libro de recetas. En una época de puritanismo tipográfico y de culto a las formas, esta lista de lo que te conviene y de lo que no te conviene rompe algunos prejuicios explicando la tipografía de una forma nueva. ...
    Esgotat

    12,50 €